Wat betreft het opzeggen van abonnementen, is het allemaal dus niet meer zo spannend dan eerst. Toch is het zonde om langer van een abonnement gebruik te moeten maken omdat je bijvoorbeeld vergeten bent om tijdig op te zeggen. Daarom hebben we enkele handige tips voor je op een rijtje gezet zodat je nooit meer te lang vast zit aan een contract.
Wanneer je een nieuw abonnement afsluit, dan staat daar al meteen in wanneer je contract ingaat en wanneer dit dan eventueel verlengd gaat worden. Deze datum kun je het beste meteen in je online agenda en/of telefoon zetten. Daarna is het ook handig om één of drie maand(en) van tevoren alvast in je agenda aan te strepen dat je je abonnement moet opzeggen, om zo rekening te houden met de wettelijke opzegtermijn.
Normaal gesproken klikt of tekent iedereen gewoon akkoord bij de algemene voorwaarden. Kunnen we ons helemaal voorstellen, want vaak is dit een redelijk boekwerk. Het is echter wel handig om de opzegtermijn even te bekijken. Een bedrijf mag de opzegtermijn niet langer maken dan de wettelijke opzegtermijn, maar wél korter. Het is handig om hier van op de hoogte te zijn. Ook kun je dan meteen kijken of je je abonnement moet afkopen wanneer je dit vroegtijdig opzegt, en hoeveel geld je dit gaat kosten.
Wanneer je je abonnement gaat opzeggen, dan is het verstandig om dit indien mogelijk bijvoorbeeld via e-mail te doen, zodat je altijd bewijs hebt dat je tijdig hebt opgezegd. Daarnaast is het belangrijk om te allen tijde te vragen voor een bevestiging van opzegging. Zodoende heb je bewijsvorming, mocht er iets fout gaan bij het daadwerkelijk opzeggen van je abonnement.